לשון זהב


קבוצת דיון - forum




נושא, נשוא , אוגדרבקי09:28 22/11/22

מחפשת מבחן על הנושאים הנ"ל
ע"פ הספר החדש

תגובה

פסקת טיעוןעטרת03:10 02/09/22

איך הכי נכון ללמד את הנושא?
מחפשת רעיונות שונים..
וכן אם למישהו יש קבצים שעוסקים בנושא אשמח לקבל..
תודה!

תגובה

מחפשת תשובון לבגרות תשע"טחנה22:14 22/02/21

"ענוש ייענש"
אולי יש למישהו?
תודה רבה

תגובה

מחפשת תשובון לבגרות תשע"טחנה22:14 22/02/21

"ענוש ייענש"
אולי יש למישהו?
תודה רבה

תגובה

מחפשת תשובון לבגרות תשע"טחנה22:13 22/02/21

"ענוש ייענש"
אולי יש למישהו?
תודה רבה

תגובה

מחפשת תשובון לבגרות תשע"טחנה22:13 22/02/21

"ענוש ייענש"
אולי יש למישהו?
תודה רבה

תגובה

המילה 'השלכה'- רק קונוטציה שלילית?רבקה12:53 19/02/21

שלום וברכה

אני זקוקה להוציא ספר לאור (לא קשור ללשון, ספר העצמה) ולאורך הספר שיבתי את המשפטים הבאים :
1. "ואם נתבונן בכך במבט המקיף ובהשלכות העמוקות"
2. "ונראה באופן מידי את המהפך וההשלכות על כל מהלך חיינו".
3. "לפעול היום, אך ההשלכה היא ניצחית!"

מורה אחת שעבר על טיוטת הספר העירה לי שהמילה "השלכה" יש לה קונציה שלילית והיא לא מתאימה, משום מה מילים אחרות לא כ"כ מסתדרות לי מלכתחילה (אולי חלק אפשר להמיר למילה השפעה/ תוצאה. אולי...)

ולכן רציתי לדעת מה באמת נכון?
ומה הייתן מציעות לי לעשות?

תודה למפרע
רבקה

תגובה

המילה 'השלכה'- רק קונוטציה שלילית?רבקה12:53 19/02/21

שלום וברכה

אני זקוקה להוציא ספר לאור (לא קשור ללשון, ספר העצמה) ולאורך הספר שיבתי את המשפטים הבאים :
1. "ואם נתבונן בכך במבט המקיף ובהשלכות העמוקות"
2. "ונראה באופן מידי את המהפך וההשלכות על כל מהלך חיינו".
3. "לפעול היום, אך ההשלכה היא ניצחית!"

מורה אחת שעבר על טיוטת הספר העירה לי שהמילה "השלכה" יש לה קונציה שלילית והיא לא מתאימה, משום מה מילים אחרות לא כ"כ מסתדרות לי מלכתחילה (אולי חלק אפשר להמיר למילה השפעה/ תוצאה. אולי...)

ולכן רציתי לדעת מה באמת נכון?
ומה הייתן מציעות לי לעשות?

תודה למפרע
רבקה

תגובה

תרגול לבגרותרחל מ.09:08 16/06/20

נשמח שמורות שיש באמתחתן תרגולים רלוונטיים למתכונת הבגרות, עדיף כולל סקירה, תשתפנה את כולן למען כולן.

תגובה

התכונן לצאתשירה07:19 21/08/19

דוד התכונן לצאת מהבית
מה תפקיד המילים התכונן לצאת - נשו"מ או נשוא+תיאור תכלית?

תגובה

שאלה בניקודיהודה14:45 23/04/19

בנביא יהושע פרק ג פסוק ג כתוב כך: ואתם תסעו ממקומכם" באות מ מנוקדת בשואץ
השאלה שלי האם זה שווא נע או שווא נח כי אם נהפוך לצורת היסוד מקום זה שווא נח.
האם זה נכון כי בדרך כלל אחרי תנועה גדולה יבור שווא נח?
תודה

15:41 06/05/19ישראל

שווא נע - כי יש דגש במ'

תגובה

שאלה בניקודיהודה14:40 23/04/19

תגובה

עבור עירית שלומוריה12:41 23/12/18

הכתובת דוא"ל שהשארת לי לא הייתה תקינה, נא ליצור איתי קשר בטלפון

תגובה

עו וע"עגלית00:20 13/12/18

כיצד אוכל לדעת מהו השורש של המילה מעודד הרי שם שניתן להוציא : עידוד
ומצד שני ניתן לומר עוד? אשמח לדעת מהי הדרך?
תודה

תגובה

ספרי הלימודשיר19:14 03/10/18

החלטנו בבית הספר ללמד 30% תחסיר ו70% צורות.
אני מלמדת כיתה ט.
חשבתי להזמין את הספר הבסיסי של הטקסט, וגם את ספר התחביר 30% להתחיל איתן. האם כך נכון לעשות?
פעם ראשונה שמשתמשת בספרים אלו, עברתי לבית ספר אחר.
תודה

תגובה

משקלים בגזרותרחל13:31 20/04/18

בגזרות ניתן לכתוב משקל מלא או חסר. לדוגמא: במילה הורדה- המשקל הוא או הקטלה או הוטלה. רציתי לשאול לגבי המילה גאה- המלא הוא קטל, והחסר? האם אפשר להתייחס רק לגרונית, ולא לסיומת של ל"ה, או איך אפשר?

21:35 24/05/18ז' חזן

אין כאן משקל מלא וחסר אלא המשקל בגזרת נל"י לעומת המשקל המקביל לו בגזרת השלמים. בגזרת נל"י המשקל הוא קֵטֶה.

תגובה

משקלים בגזרותרחל12:39 20/04/18

בגזרות ניתן לכתוב משקל מלא או חסר. לדוגמא: במילה הורדה- המשקל הוא או הקטלה או הוטלה. רציתי לשאול לגבי המילה גאה- המלא הוא קטל, והחסר? האם אפשר להתייחס רק לגרונית, ולא לסיומת של ל"ה, או איך אפשר?

21:34 24/05/18ז' חזן

אין כאן משקל מלא וחסר אלא המשקל בגזרת נל"י לעומת המשקל המקביל לו בגזרת השלמים. בגזרת נל"י המשקל הוא קֵטֶה/

תגובה

הבחנה בין שורשי ע"ו לשורשי ע"יבלה13:54 07/03/18

האם בבגרות אפשר לציין שורש מנעו"י באופן הזה: שו/יר קו/ימ או שחובה לדייק ולכתוב שיר קומ

21:31 24/05/18ז' חזן

בשורשים מובהקים כמו שי"ר, די"ן, רי"ב ועוד חובה לדייק ולכתוב את השורש המדויק.

תגובה

שם או תואר?רחל13:55 16/11/17

במשפט: יוסי הנגר יוצא לחופשה.
המילה הנגר בתפקיד שם או תואר?

21:44 24/05/18ז' חזן

נגר הוא שם, ולא תואר. אמנם במשקל זה נשקלים שמות תואר כמו נייד, חלש ועוד אבל בעלי המלאכה הם שמות תואר.

07:07 05/06/18שפרינצה

בתשובה לשאלה שם או תואר במשפט יוסי הנגר יוצא לחופשה, לא הבנתי את התשובה. כתבת: הנגר הוא שם ולא תואר, ואחר כך "אבל בעלי המלאכה הם שמות תואר". אשמח להבהרה.
תודה

13:34 12/06/18זהבה חזן

בעלי מלאכה במשקל קַטָּל הם שמות, ולא שמות תואר.
במשקל זה יש גם שמות תואר, כמו נייד, חלש, ננס ועוד
(בתשובה הקודמת נשמטה מילת השלילה בטעות)

14:51 23/04/19יהודה

אבל במשפט הזה יוסי הוא הנושא והנגר מתאר את יוסי.
לפי מה שכתבת שתי המילים הן הנושא ולא לוואי

תגובה

כתיבה ממזגת-כיתה י"אהדס10:33 26/09/17

מהן ההנחיות ההכרחיות ביותר עליהן עלי להתעכב תוך הקניית החומר הנ"ל? (כתיבה ממזגת).

21:27 24/05/18ז' חזן

להתמקד במאחד ובמייחד , ולא בפרטים הטכניים. יש לרכז פרטים דומים ולהדגיש את השונים.

תגובה

פתרוןתלמידה03:20 31/07/17

למי יש את הפיתרון של הבגרות קיץ עצמאי 2017

תגובה

בגרות תשע"זלאה23:08 27/06/17

למי יש את הפיתרון לבגרות קיץ תשע"ז עצמאי

21:48 24/05/18ז' חזן

באתר "לשון זהב" ב"חומרי למידה" "בגרויות ופתרונות" בגרות 2017

תגובה

שאלה לגבי השאלונים המופיעים באתררחל23:36 07/06/17

האם השאלונים של המגזר הכללי המופיעים באתר כבר מסוננים לציבור שלנו, או שיש צורך לעבור עליהם?

23:41 07/06/17מוריה

השתדלנו להביא שאלונים שאין בהם בעיות, מומלץ לבקר בעצמך.

תגובה

שאלה לגבי השאלונים המופיעים באתררחל23:36 07/06/17

האם השאלונים של המגזר הכללי המופיעים באתר כבר מסוננים לציבור שלנו, או שיש צורך לעבור עליהם?

תגובה

בקשה לתשובון של ספרי העבריתתהילה22:30 15/02/17

למי שיש את התשובון אשמח לקבל במייל:4356878@gmail.com‬

22:33 15/02/17מוריה

שלום תהילה
תשלחי בבקשה בקשה למייל
orders.gc@gmail.com

14:16 16/02/17תהילה

תודה רבה
אני יודעת שזה הדרך אך רציתי לזרז את זה על ידי מישהי שכבר קיבלה...

תגובה

מדריך למורהברכה סלוד13:04 26/09/16

האם יש חשובון או מדריך למורה לספר מיזוג וטקסט

22:18 14/11/16מוריה

שלום ברכה
יש תשובון מושלם.
כדי לקבלו יש לשלוח בקשה במייל. ORDERS.GC@GMAIL.COM

22:28 15/02/17תהילה

למי שיש כבר את התשובון של הספרים של זהבה חזן
אשמח אם תוכל לשלוח אותם למייל זה:
4356878@gmail.com‬

תגובה

פתרון בחינת בגרותשרה23:19 18/06/16

שלום רב
תלמידות שואלות האם יש פתרון תשובות לבגרות בלשון עצמאי.
תודה!

22:16 14/11/16מוריה

שלום שרה
ז. חזן כתבה פתרונות לבגרויות, וגם לבגרויות האחרונות.
בלשונית חומרי למידה > פתרונות בגרות יש את מה שבקשת.
מצורף קישור קישור ישיר

תגובה

ספרי הלימודלימור10:27 30/05/16

האם ניתן להשתמש ולהיעזר בספרי הלימוד המוצעים באתר גם במגזר החילוני?

22:25 14/11/16מוריה

שלום לימור, ספרי התחביר והצורות יכולים בהחלט להתאים, בספרי ההבעה שהתרגול נעשה על מאמרים שתוכנם מתאים יותר לציבור הדתי, מומלץ שתעברי על הנושאים, ותראי אם המסרים המועברים מתאימים לך, אשמח לשמוע מה את חושבת.

תגובה

שורשיםציפי00:15 06/04/16

בספרך מופיעים השורשים עוד שוב כשרשי ע"ו בלבד. ברקלי מביא בלוח השורשים גם שורשי ע"ע - עדד שבב.
מה ההכרעה?

21:53 24/05/18ז' חזן

בעקבות החלטת האקדמיה במהדורת תשע"ח השורש הוא עד"ד ולא עו"ד . באבן שושן השורש הוא עו"ד, אבל האקדמיה שינתה זאת

תגובה

מה הפשר?אלי18:15 15/12/15

השורש של המילה פשר הוא פ-ש-ר, אך אין לו כל קשר עם המילה פשרה או פושר. זהו שורש ארמי שבו השי"ן מחליפה את האות תי"ו בעברית. אם כן, מה הפשר = מה הפתרון.

תגובה

מוצאתיאיר14:45 06/11/15

הִוא מוּצֵאת וְהִיא שָׁלְחָה אֶל חָמִיהָ לֵאמֹר לְאִישׁ אֲשֶׁר אֵלֶּה לּוֹ אָנֹכִי הָרָה (בראשית לח כה)
היא מוצאת היא מיתוצאת מיבעי ליה (סוטה דף י עמוד ב)
ורש"י שם מפרש
היא מיתוצאת - הוי משמע לשון הוצאה בעל כרחה היא מוצאת משמע לשון מציאה
אשמח להסבר ע"פ הדיקדוק

תגובה

אמהיאיר14:39 06/11/15

וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ (שמות ב ה)
הגמרא בסוטה יב: מביאה שתי דעות בפרוש "אמתה"
אפשרות א ידה
אפשרות ב שפחתה
האם שתי הדעות מסתדרות עם כללי הניקוד
או שיש ביניהם מחלוקת גם איך לנקד, והניקוד שלפנינו הוא ע"פ אחת השיטות.

תגובה

רבה קשתזהבה15:46 02/11/15

נאמר על ישמעאל "ויהי רבה קשת" המילה "קַשָּת" שייכת למשקל בעלי המלאכה ואינה מעוררת כל קושי, אבל המילה "רובה" הקודמת לה אינה מובנת. יש מפרשים שראו בה פועל ופירשו אותה - יורה חיצים, אבל לפני המילה "קשת" צריך לבוא שם עצם ואז המילה "קשת " תוכל להתפרש כשם תואר, ואכן פרשן אחד החזקוני פירש את המילה רובה לא כפועל אלא כשם והוא אומר: ויהי רבה קשת י"מ לשון רביא פי' ויהי ישמעאל נער קשת יורה חצים. ע"פ הדקדוק זהו הפירוש הקולע לפי עניות דעתי. ואולי רובה הוא צורת הזכר של ריבה =נערה.

תגובה

סוכה, יסכהזהבה13:42 26/10/15

בפרשת נח מוזכרת "יסכה" מסביר רש"י את שמה ואומר: שהכל סוכין ביופיה והיא סוכה ברוח הקודש.
השורש ס-כ-י מופיע בזמירות שבת בפיוט "ברוך קל עליון" ובו נאמר: "אשרי כל חוכה לשלומי כפל מאת כל סוכה שוכן בערפל"
פירוש המילים "כל סוכה" - רואה הכל, צופה בכל. וכן יסכה - צופה ברוח הקודש. סביר להניח שגם הצירוף "שכיות חמדה" משמעותו זהה, אף שנכתב בשי"ן שמאלית.

14:31 06/11/15אלי

מה עם המילה סיכוי, זה גם מאותו שורש?
"נגד כל הסיכויים" - נגד כל מה שניתן לצפות בעיני הרוח.

תגובה

המילה דלוריתזהבה14:58 15/10/15

הפניתי שאלה לאקדמיה מהי התצורה של המילה "דלורית". חשבתי שראוי היה לקרוא לה דלועית בעי"ן, ולא ברי"ש. התשובה שקבלתי היא שהמילה מורכבת מהמילים דל קלוריות, וכמובן יש בצליל גם כדי להזכיר את הדלעת. במילון נאמר שזהו שם הירק בפי התגרים, כלומר לא אנשי לשון המציאו את השם

תגובה

פרוש המילה מתיםזהבה20:21 10/10/15

מתים = אנשים
מקור
דברים ב, לד וַנִּלְכֹּד אֶת-כָּל-עָרָיו, בָּעֵת הַהִוא, וַנַּחֲרֵם אֶת-כָּל-עִיר מְתִם, וְהַנָּשִׁים וְהַטָּף
מפרש התרגום מתם = גובריא
לפי זה
יְחִ֥י רְאוּבֵ֖ן וְאַל-יָמֹ֑ת וִיהִ֥י מְתָ֖יו מִסְפָּֽר (דברים לג, ו) פרוש מתיו = אנשיו

תגובה

משמעויות התפעלזהבה20:15 10/10/15

אחת ממשמעויות ההתפעל היא העמדת פנים
במשלי יג, ז "יֵשׁ מִתְעַשֵּׁר וְאֵין כֹּל מִתְרוֹשֵׁשׁ וְהוֹן רָב." אומר רש"י מראה עצמו כעשיר / כרש.
שני פעלים אלה הם דוגמה להעמדת פנים.
אשמח לדוגמאות נוספות.

00:16 13/12/18גלית

מתחכם, מתממם

תגובה

בפרשת שופטים - יִמַּסמשה11:43 23/08/15

וְיָסְפוּ הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם וְאָמְרוּ מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ וְלֹא יִמַּס אֶת לְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ.
למה כתוב יִמַּס נראה שהיה מתאים ימיס (יפעל על לב של משהו אחר)

תגובה

זמנים במקראתמי00:37 18/08/15

למה אומרים שבמקרא יש רק עבר ועתיד? הרי יש פסוקים רבים עם פעלים בהווה!

11:40 23/08/15אלי

צודקת בהחלט, יש פעלים רבים בזמן הווה
את השאלה שלך צריך לשאול את ה"אומרים" שאת מזכירה בשאלתך.

תגובה

בגרות 2015נעם14:57 24/06/15

האם יתפרסם פתרון בגרות 2015 שאלון ב' לבתי ספר עצמאיים (דתיים)?
(הבגרות שנערכה לפני יומיים)
תודה.

22:22 14/11/16מוריה

ז' חזן כתבה פתרון, ניתן למוצאו בחומרי למידה>פתרונות בגרות.

תגובה

שמרה נפשיאלי22:36 29/03/15

בפסוקים הבאים שמרה נקרא כ שו (כמו חולם) מלבד האחרון, מדוע?
שָׁמְרָה וְהַצִּילָה שָׁנָה זו מִכָּל דָּבָר רָע
שָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי. אַל אֵבושׁ כִּי חָסִיתי בָךְ:
ה' אֱלהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל אֲבותֵינוּ שָׁמְרָה זאת לְעולָם לְיֵצֶר מַחְשְׁבות לְבַב עַמֶּךָ.
שָׁמְרָה נַפְשִׁי כִּי חָסִיד אָנִי הושַׁע עַבְדְּךָ אַתָּה אֱלהַי.

תגובה

כָּל עַצְמוֹתַי תֹּאמַרְנָה ה' מִי כָמוֹךָאלי22:18 29/03/15

מדוע קוראים כל עם קמץ ולא כמו בדרך כלל כול?

תגובה

פתגם במגילת אסתראביחי12:16 08/03/15

למילה פתגם במגילת אסתר יש משמעות שונה ממה שאנו מכירים
וְנִשְׁמַע- פִּתְגָם הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר-יַעֲשֶׂה בְּכָל-מַלְכוּתוֹ כִּי רַבָּה הִיא וְכָל-הַנָּשִׁים יִתְּנוּ יְקָר לְבַעְלֵיהֶן לְמִגָּדוֹל וְעַד-קָטָן:

17:33 09/03/15זהבה חזן

"פתגם" בע"ח הוא מימרה שיש בה מוסר השכל.
ואילו במגילה "פתגם המלך" הוא דבר המלך.
גם המילה "דת" במגילה אינה במשמעות המקובלת היום.
המילה "דת" בלשוננו היא אמונה, ובמגילה - חוק.

תגובה

נמצָאים או נמצְאיםאביחי11:52 08/03/15

במגילת אסתר מופיעה פעמים המילה נמצאים עם שווא בצ, יש הסבר?

17:28 09/03/15זהבה חזן

בתנ"ך מופיעה המילה "נמצְאים" בשווא בעה"פ כ-10 פעמים, אבל צורת הנקבה "נמצָאות" מופיעה בקמץ.
ד"ר ברקלי בלוח הפעלים השלם מציין שקיימות שתי צורות מקבילות: האחת בחיטוף בעה"פ והאחרת בקמץ.
הוא מביא דוגמאות נוספות בחיטוף: נטמאים, נבאים

תגובה

לקרב ולהקריבאסתי21:03 01/03/15

ההבדל ידוע בין להקריב ובן לקרב, אך בפרשת תצווה
אנו מוצאים כמה פעמים שהתורה משתמשת בלהקריב במובן של לקרב
הבולט ביותר שמות כט ד וְאֶת-אַהֲרֹן וְאֶת-בָּנָיו תַּקְרִיב, אֶל-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד; וְרָחַצְתָּ אֹתָם, בַּמָּיִם

תגובה

מעונינת לדעת משמעות מילה וכן שורש של מילהנתנאלה לב21:08 24/02/15

שלום,
מה משמעות המילה מסעף?
ובנוסף תלמידותי שאלו אותי האם בלגן זו מילה תיקנית ? ואם כן מהו השורש המילה ומקורה ?

מודה מאוד מראש,
נתנאלה לב
מורה בנוות ישראל-יסודי
ירושלים

23:43 24/02/15מוריה

כהתחלה (עד שיגיבו המומחים)
מסעף את יכולה לראות כאן מסעף נוצר בדרך של שורש ס-ע-ף במשקל מִקְטָל - שזהו משקל במשמעות מקומות
בלאגן את יכולה לראות כאן

תגובה

מה בין בָּריח לבְּריחזהבה21:06 23/02/15

בפרשת תרומה פרק כ"ו פסוק כח נאמר
וְהַבְּרִיחַ הַתִּיכֹן, בְּתוֹךְ הַקְּרָשִׁים, מַבְרִחַ, מִן-הַקָּצֶה אֶל-הַקָּצֶה.
הצירוף הבריח התיכון אינו סמיכות אלא שם+תואר, ולכן שתי המילים בצירוף מיודעות.
לפי זה יוצא שהמילה בריח נשקלת במשקל קְטיל, כמו כביש, צליל וכו'
לפי זה הצירופים סורג ובריח, רב בריח וכדומה ינוקדו בשווא ולא בקמץ.
המילה בריח בקמץ פירושה פליט או ניתן להברחה.

01:13 24/02/15אסתי

את המילה bar מילון מורפיקס מתרגם
מוֹט; קוֹרָה; בָּרִיחַ; מְחִצָּה; תֵּבָה; מִזְנוֹן, דֶּלְפֵּק, בָּר; פַּס

11:59 24/02/15מוריה

מורפיקס טועה ומטעה
אפשר לראות כאן

תגובה

חדש באתרמוריה14:56 23/02/15

העלינו תשובות לחלק הבנה והבעה של בגרות שאלונים א וב עצמאי תשע"ד
ניתן למצוא בחומרי למידה בקטגוריה "פתרונות - ללמוד מכל הבחינות"

תגובה

מטרת הפורוםאלי10:13 29/01/15

מורים ומורות ללשון מוזמנים לשאול שאלות ו/או לענות על שאלות של אחרים. כמו כן, תוכלו לשתף אחרים ברעיונות שלכם הנוגעים למקצועות הלשון.

11:47 03/02/15חיה

נראה נפלא - תודה.

תגובה
close
שם:
נושא:

הודעה: